NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Nu dukker et nyt landsbynavn op på den EU-politiske dagsorden.
Navnet er Prüm, en mindre by i Tyskland cirka 75 km. nord fra Schengen.
Her skrev de fem oprindelige Schengen-lande plus Spanien og Østrig den 27. maj i 2005 under på en ny aftale om forstærket politisamarbejde over grænserne, omtrent som i Schengen, men hurtigere og mere.
Prüm-aftalen går ud på at lade informationer fra de nationale fingeraftryksregistre og DNA-register flyde frit mellem deltagerlandenes myndigheder. Men aftalen vil også sætte turbo på det eksisterende politisamarbejde i EU.
Udover udveksling af fingeraftryk og DNA-profiler vil Prüm-landene svække de eksisterende tærskler som med nogle undtagelser holder politistyrker bag deres egne nationers landegrænser.
Der skal åbnes op for indsatser med tungt bevæbnet politi fra det ene land til det andet. Bevæbnede politibetjente (»air marshals« –»luftsheriffer«) skal kunne gå ombord på fly i civil luftfart. Og der skal arbejdes mere intenst på fælles deportering af flygtninge som ikke har fået asyl.
Derudover forbereder man noget som ligner en formaliseret udveksling af politisk registrering: Prüm-landene skal sende oplysninger til hinanden om personer som kan tænkes at være ballademagere op til store sportskampe og op til EU-topmøder. Det er ingen betingelse at vedkommende tidligere er straffet. Mistanke om en trussel mod den offentlige orden er nok for at advare om uønskede holligans og demonstranter.
Andre tiltag
Samtidig arbejder Kommissionen på at ændre de fælles EU-regler, så tærskelen for, hvornår tysk og svensk politi skal have lov til at efterforske i Danmark sænkes.
Da EU's justitsministre mødtes ekstraordinært den 13. juli efter terrorbomberne i London blev man enige om godt 20 forskellige initiativer og tiltag.
En god uge senere nåede en sammenstilling fra det nytiltrådte britiske EU-formandskab op på 33 aktuelle forslag.
Et tilsvarende notat fra Kommissionen fra den 29. juli omhandler tæt på 50 forskellige udspil om beslutninger.
Muligheden for at overskue det samlede billede, og for at vurdere mulige konsekvenser er små, alene på grund af den store mængde.
I en række artikler om politi og terror har vi valgt at se på nogle af de udspil og tiltag som hidtil ikke har fået nogen større opmærksomhed:
– Forslaget til nye regler for politisamarbejdet mellem EU-landene.
– En ny fortropsaftale mellem udvalgte lande med det udtalte formål at trække andre lande med på vognen.
– Overvejelser om nye love mod terroriststøtte, et dansk initiativ som går ud på at komme EU i forkøbet.
– Etableringen af en ny politimyndighed i Bruxelles på trods af at forfatningen som skulle give retlig grund derfor, er død eller i koma.
Om disse fire initiativer i sidste ende vil vise sig at være de vigtigste af måske et halvt hundrede aktuelle EU-tiltag indenfor terrorsikring, kan ingen sige i dag.
Det vil kun en eventuel politisk debat og reaktioner fra andre end de direkte involverede kunne udvise.
Prüm-aftalen om tættere politisamarbejde er – som beskrevet på forsiden – indgået mellem syv EU-lande. Formelt har den lige så lidt med EU at gøre som det oprindelige Schengen havde med at gøre med EF.
Eller lige så meget.
De syv landes udtalte formål er at danne fortrop i EU-kredsen, for bagefter at trække resten af selskabet med sig.
Af den første artikel i aftalen fremgår at det, som Prüm-landene er nået frem til, skal rejses som forslag i EU inden for tre års tid:
»Målsætningen er at inkorporere Prüm-aftalens bestemmelser i det retlige grundlag for Den Europæiske Union.»
Tre arbejdsgrupper med danske embedsmænd har fået udleveret aftalen til orientering. Alligevel hævder Justitsministeriet over for NOTAT, at Danmark ikke kender den.
Det indebærer, at mindst tre danske regeringsembedsmænd, hvoraf to rapporterer til Justitsministeriet, har fået teksten til læsning. Aftalen er også registreret i Ministerrådets dokumentdatabase, men uden at være tilgængelig for almindelige borgere.
Det er aftalen til gengæld hos den London-baserede organisation Statewatch som linker til den samlede aftaletekst på flere sprog.
statewatch.org
Direkte link: http://www.statewatch.org/news/2005/aug/Pr%FCm-Convention.pdf