NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
I foråret 2010 blev EU-landene enige om at skabe en lånepakke på 750 mia. euro, der kan hjælpe kriseramte økonomier. For at få del i hjælpen skal landet reducere sit offentlige underskud så meget, at det holder sig indenfor rammerne af stabilitetspagten, eller også skal de øvrige lande overbevises om, at det pågældende land er godt på vej dertil. I øjeblikket befinder de fleste EU-lande sig langt fra statbilitetspagtens regler om maksimalt budgetunderskud på tre procent og en gæld på maksimalt 60 procent af BNP, så reglerne for adgang til lån er skrappe.
Lånemekanismen udløber i 2013, men det står allerede nu klart, at denne løsning ikke er tilstrækkelig. For det første er det langt fra alle lande, der har bidraget til puljen. Og nogle lande, som f.eks. Tyskland, har bidraget med uforholdsmæssigt meget. Derfor vil især Tyskland både have lavet ordningen permanent i EU-regi, og samtidig sikre sig, at EU-lande, der ikke er med i Euroen, også kan straffes økonomisk, hvis ikke de overholder stabilitetspagten. Hvordan et sådant strafregimente skal implementeres i praksis, er dog endnu et stridsspørgsmål, og vil blive forsøgt afklaret på topmødet i december 2010.
Derfor er der ikke behov for en traktatændring for at gennemføre en sådan foranstaltning, og dermed heller ikke noget umiddelbart juridisk argument for at sende det til folkeafstemning i Danmark. Det kræver blot, at alle lande er enige. En fælles behandling af forslag til landenes finanslove er da også blevet vedtaget i september 2010, og træder i kraft næste år.
Men udgangspunktet er, at hvis ikke det enkelte lands budget overholder reglerne fra stabilitetspagten, kan landet idømmes bøder fra EU. For lande, der allerede er med i Euroen, vil der ikke være tale om yderligere kompetencer til EU med en sådan bødeordning. En bødeordning er derfor umiddelbart mulig at gennemføre for disse lande, så længe de blot selv tilslutter sig den.
På den måde undgår man måske at overdrage kompetence til EU, men konsekvensen bliver nøjagtig den samme: EU kan straffe alle medlemsstater, der ikke overholder vækst- og stabilitetspagten.
Ifølge Enhedslistens EU-ordfører Per Clausen burde dette i sig selv være grund nok til at tage en folkeafstemning:
»Det er et klart brud på euroundtagelsen, hvis vi kan få inddraget det samme beløb i vores indtægter fra EU, som Eurolandene skal betale i bøde. F.eks. vil statsministeren ikke udelukke, at der kan blive stillet konkrete krav til vores arbejdsmarkedspolitik, og vores pensionsalder. Derfor må dette føre til folkeafstemning i Danmark.«
Der har endda været tale om at kunne fratage landene deres stemme i Ministerrådet, men denne løsning er umiddelbart blevet skrottet efter pres fra en række EU-lande – ikke mindst, fordi det ville betyde overdragelse af kompetence til EU, og dermed med stor sikkerhed udløse en folkeafstemning i flere EU-lande, herunder Danmark.
Der er altså politiske argumenter for en folkeafstemning, hvis Danmark skal kunne straffes for ikke at overholde stabilitetspagten. Men juridisk er det ikke sikkert, det er nødvendigt.
Imidlertid er det ikke politisk uproblematisk at indføre en permanent lånepulje, idet Tyskland nægter at lade den nuværende ordning, der udløber i 2013, fortsætte, med mindre den bliver skrevet ind i selve traktaten. Baggrunden for Tysklands holdning skal findes i en frygt for, at Tysklands forfatningsdomstol vil kende ordningen ulovlig efter tysk ret, hvis ikke den er indskrevet som en del af EU's traktater. Desuden er der også bekymring i Tyskland for, at det bliver Tyskland som EU's stærkeste økonomi, der vil bidrage med mest til redningspakken, hvis ikke det bliver skrevet i traktaten.
Planen er netop nu, at Rådet, Parlamentet og Kommissionen kan nå til enighed om en model senest i sommeren 2011, hvorefter traktatændringen kan ratificeres af de enkelte medlemslande senest medio 2013. Denne deadline er vigtig, da den nuværende lånemekanisme udløber på dette tidspunkt.
Som det er nu, er det dog ikke tilladt for medlemsstaterne at hæfte for hinandens gæld (TEUF 125), hvilket vil være en umiddelbar forudsætning for at indføre en egentlig EU-lånepulje. Hvis dette ændres, vil der være tale om en overdragelse af kompetence til EU og dermed automatisk folkeafstemning i Danmark og muligvis også en række andre lande.
Derfor sigter Rådet efter at undgå at ændre på denne artikel. Hvordan dette præcis vil komme til at ske, er stadig uafklaret, men EU's præsident Herman van Rompuy ventes at fremlægge et forslag til løsning på topmødet i december 2010.