NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Danmark fik i 2001 en ny regering, som havde en ny og strammere udlændingepolitik som et vigtigt politisk punkt. Der blev især gennemført nye og strammere regler for, hvornår man er berettiget til at få sin familie til Danmark, den såkaldte familiesammenføring.
Det var ikke tilfældigt idet netop familiesammenføringerne dengang udgjorde langt den største indvandring til Danmark. Den nye politik for familiesammenføring havde to hovedhjørnestene: En 24 års grænse for hvornår man har ret til at søge om at få sin familie til landet, og et tilknytningskrav hvorefter myndighederne skal bedømme om en familie samlet set har større tilknytning til et andet land end til Danmark. Med de to særlige regler ønskede man at dæmme op for bl.a. arrangerede ægteskaber i indvandrerkredse her i landet.
Netop de to danske særregler er i strid med EU, og vil skulle ændres, hvis Danmark fuldt ud afskaffer sit forbehold mod EU's fælles asyl- og indvandringspolitik. Dansk Flygtningehjælp har sæt nærmere på forskellene mellem EU's og Danmarks udlændingepolitik.
NOTAT bringer her et kort sammendrag af Dansk Flygtningehjælps gennemgang:
Danmark lever ikke op til reglerne på otte punkter; bl.a. er definitionen af flygtninge ikke bred nok, der er for få rettigheder og for meget skøn overladt til myndighederne, og de danske regler om at en flygtning skal blive boende de første tre år er i strid med EU's regler om bevægelsesfrihed.
Danmark lever ikke op til direktivet på fire punkter; især har asylsøgere i Danmark ikke adgang til arbejdsmarkedet, hvilket de ifølge direktivet skal have efter ét år.
Danmark har ikke indført tilsvarende regler.
- ændre 24-års reglen til en 21-års regel
- sænke kravet om lovligt ophold i 10 år til tre år for at få familie sammenført
- afskaffe tilknytningskravet, hvorefter begge ægtefæller samlet set skal være mere knyttet til Danmark end til et andet land
- kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse på 50.000 kr
- kravet om selvforsørgelse i en periode på et år op til familiesammenføringen
- kravet om at personen, som ønsker ægtefælle hertil, ikke i de seneste 10 år må være straffet for vold mod ægtefælle, samlever eller mindreårige børn
- automatisk behandling af ægtefæller som er »nærmere beslægtet« som et ikke-frivilligt ægteskab der ikke giver ret til familiesammenføring
- sænkning fra syv til fem års ophold for at kunne få varigt ophold for den familiesammenførte.
Danmark har ikke tilsvarende regler.
Kilde: »På hvilke områder er der ringere standarder i Danmark?« Notat af Nina Marie Lassen, Dansk Flygtningehjælp, oktober 2007.