NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Men de to spørgende folketingsmedlemmer kunne næsten have ønsket sig, at Udenrigsministeriet havde brugt mere tid og til gengæld svaret mere fyldestgørende. De er begge to utilfredse med svarenes kvalitet.
”Udenrigsministeren bruger svarene til at fremføre sin holdninger til forfatningen mere end at til at bidrage til information om forfatningen. For at fastholde sine vurderinger må han snakke udenom,” siger Morten Messerschmidt fra Dansk Folkeparti.
”Han gentager regeringens synspunkt om at der stort set ikke bliver ændret noget med forfatningen. I det ene svar efter det andet skriver han, at sådan fungerer det allerede i dag.
På samme måde fastholder han, at Danmark ikke afgiver suverænitet, når EU går fra enstemmighed til flertalsafgørelser, og det er jeg stadig ikke enig med ham i.”
Morten Messerschmidt henviser bl.a. til svaret på spørgsmål 57 (se boks):
”Hvad hjælper det på Danmarks indflydelse som lille land, at der er mange andre små lande. Vi har ikke nødvendigvis noget til fælles med Malta,” siger han.
”Jeg forsøgte f.eks. at få afklaret, hvilken rolle EU får i fastlæggelsen af uddannelsespolitikken, når forfatningen bliver vedtaget.
Men når jeg i spørgsmål 26 spørger, om uddannelser bliver til en vare på et frit marked, svarer han, at det bliver de, hvis det er undervisning ”i erhvervsmæssigt øjemed”. Det er jo ikke noget svar. Hvor meget brugerbetaling skal der være, før det er erhvervsmæssigt, og hvad hvis samme uddannelse udbydes både af det offentlige og af private?”
Både Rune Lund og Morten Messerschmidt har allerede indsendt henholdsvis 57 og 10 supplerende spørgsmål, og de har begge til hensigt at forfølge spørgsmålene når loven om forfatningen skal til 2. behandling i Folketinget den 7. juni.
Svarene på Jens Peter Bondes spørgsmål kom først tirsdag den 24. maj, og han kunne derfor ikke nå at kommentere dem inden NOTAT’s deadline.
Alle svarene kan findes på www.ft.dk/Samling/20042/MENU/dok_EUU_L137_spm.htm
De supplerende spørgsmål kan findes fra spørgsmål 178 og frem på www.ft.dk/Samling/20042/MENU/dok_EUU_L137_spm.htm
Undervisning i erhvervsmæssigt øjemed, der udføres mod betaling, som afkræves af de studerende, er derimod tjenesteydelser i traktatens forstand. Forfatningstraktaten ændrer ikke herved.
Det er en enkel og ligefrem måde at sammenfatte netop det, som EU går ud på: Et samarbejde mellem lande og befolkninger. I forhold til det indviklede stemmevægtssystem fra Nice-traktaten er det dobbelte flertal både mere effektivt og mere forståeligt.