NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Vi skal spise flere landbrugsprodukter. Det har Ministerrådet besluttet, og det bliver der brugt EU-penge på. Senest har Kommissionen bevilget 29 millioner euro eller godt 215 millioner kroner til projekter i ti lande. Det fremgår af en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen.
I Danmark går reklame-støtten blandt andet til reklame for EU-bacon i Japan og til reklame fra Dansk Mejeriforening, der gerne vil sælge mere mælk til danske skolebørn, siger Ellen Johansen, fuldmægtig i Direktoratet for Fødevareerhverv, der forvalter pengene i Danmark.
For at få fat i pengene skal ansøgerne kunne betale halvdelen af projektet – og der må godt bruges offentlige midler til det.
Af de 29 millioner euro, der blev bevilget lige før jul for en tre-årig periode, kan danske virksomheder få de 2,2 millioner euro eller 16,3 millioner kroner.
Danmark går ikke ind for EU-støtten til landbrugsreklamerne.
»Vi har altid taget afstand fra disse aktiviteter, men flertallet i Ministerrådet vil noget andet, så vi blev nedstemt,« oplyser Mette Thorn, pressemedarbejder i Fødevareministeriet.