ARTIKLER


Mon Tyskland tager prisen?

En belgisk tænketank har nomineret den tyske stat til en pris for kreativt entreprenørskab. Prisen skal inspirere til håndtering af den økonomiske krise.


Af JAN U. SPENSTER
3. februar 2014

KRISE. Med base i Bruxelles arbejdes der i tænketanken European Adam Smith Foun-dation (EASF) dedikeret på at udvikle og udbrede de idéer, som kan forbedre ikke bare EU’s, men hele den globale økonomis funktionsdygtighed. For selvom der nu er tegn på fremgang for europæisk økonomi, så er det ifølge EASF helt afgørende, at vi ikke forpasser de muligheder, som krisen rummer, for at fremme kreativt entreprenørskab og individuelt ansvar.

Derfor har tænketanken indstiftet en pris til den bedste idé, og blandt de nominerede idémagere finder vi den tyske forbundsstat, der i øjeblikket oplever en meget positiv udvikling på arbejdsmarkedet, med større fleksibilitet og billigere arbejdskraft som følge af indførslen af de såkaldte minijobs. Minijobs tilbydes personer, som står udenfor arbejdsmarkedet, og de aflønnes som regel med i omegnen af lige godt ti kroner i timen. Kombineret med arbejdsløshedsydelser, som er blevet gjort betinget af, at man tager imod et minijob, kan man som minimedarbejder i Tyskland opnå en månedlig indtægt på omkring 7.500 kroner.

For den enlige mor til to er dette selvfølgelig ikke et holdbart økonomisk grundlag, men det er heller ikke meningen, mener den belgiske tænketank. For som individ er man selv ansvarlig for sin økonomiske situation og tænketanken mener, at ekstreme levevilkår stimulerer til kreativ tænkning, hvilket er nødvendigt for at skabe økonomisk vækst.

Skulle man som minijobber have problemer med at få enderne til at mødes, er der hjælp at hente på de tyske jobcentre. Her udleveres pjecer med gode råd til, hvordan man optimerer sin økonomiske situation. Det anbefales blandt andet, at man skruer ned for varmen i hjemmet, at man køber sit tøj på udsalg, at man sælger ud af sine ejendele, at man afstår fra at spise kød og at man spiser sig mæt, før man handler, for på den måde ikke at blive fristet til impulskøb.

NOTAT kan på dette sted berolige læseren. Tænketanken European Adam Smith Foun-dation er ikke en rigtig tænketank, og deres ideer skal bestemt ikke tages seriøst. Prisen for kreativt entreprenørskab er i virkeligheden et stort opsat og veludført mediestunt, udtænkt i samarbejde mellem en række belgiske og franske medievirksomheder og søsat med det formål at skabe debat omkring en række kongstanker indenfor den neoliberale økonomiske tænkning, der præger europæisk politik i dag. 

Fortællingen om de tyske minijobs er derimod reel nok.

På hjemmesiden www.adam-smith.net kan man finde resten af feltet af kandidater til prisen og desuden afgive sin stemme og deltage i debatten.