ARTIKLER


EU standser reklameafgift

Regeringen må opgive en aftale om afgifter på omdelte reklamer, fordi EU-Kommissionen er imod.


Af Sven Skovmand
24. juni 2014

sKOVMANDS NOTATER. Ifølge artiklen »Reklameafgift styrer mod dødsstød fra EU« i Jyllands-Posten for 23. april 2014 ser det ud til, at regeringen må opgive den aftale om afgift på omdelte reklamer, som den i 2012 indgik med Enhedslisten og SF.

EU-Kommissionen menes at ville gå imod afgiften, fordi den ses som skadelig for konkurrencen. Aviser og ugeblade er nemlig undtaget, og det samme gælder tryksager, der omdeles på en togstation eller i en butik.

Afgiften blev i sin tid vedtaget som et led i finansloven i 2012. Den var på omkring 4 kroner pr. kg papir og 2,25 kroner for tryksager med Blomstermærket. Men selv om den altså været til behandling i EU i halvandet år, er der endnu ikke kommet noget svar. Så regeringen får ikke de 400 millioner kroner, som den skulle indbringe – et beløb, der skulle bruges til at finansiere en grøn check til danskere med lave indkomster.

Den garvede journalist og EU-modstander Sven Skovmand udvælger hver måned nyheder fra EU.