ARTIKLER


Hvor meget bestemmer EU?

Forskere og politikere er rygende uenige om, hvor stor en del af dansk lov, EU dikterer. Eksperterne giver her deres bud.
Af Andreas Marcmann Andreassen
19. oktober 2011

Justitsministeriets tal er urealistisk lavt. Sådan lyder kritikken fra den borgerligt-liberale tænketank CEPOS.

CEPOS har i marts 2011 udgivet notatet "EU-rettens stigende indflydelse på Danmarks demokratiske styreform". Notatet anfægter Justitsministeriets tal.

"Opgørelsen er ikke fyldestgørende og klargør ikke, hvor stor en indflydelse EU egentlig har i forhold til dansk lovgivning," skriver chefjurist Jacob Mchangama i notatet.

CEPOS når i stedet frem til tallet 62,3 procent.

Jacob Mchangama uddyber over for NOTAT.

»Man kan ikke kun kigge på love vedtaget i Folketinget, hvis man vil vide, hvor stor en del af dansk lov, der kommer fra EU. Man skal i særdeleshed have forordninger med,« siger han.

Derfor har CEPOS medregnet forordninger - EU-love, der er direkte gældende i alle medlemslande så snart, de er vedtaget.

»Hvis alle vedtagne forordninger indgår i opgørelsen, havde EU-retten direkte eller indirekte indflydelse på 62,3 procent af den gældende lovgivning i Danmark i 2010,« konstaterer CEPOS i notatet.

Mchangama tilføjer, at der er visse forordninger, der ikke gælder for Danmark på grund af vores forbehold. Derfor anslår han, at det rigtige tal ligger mellem 50 og 60 procent. Han understreger, at CEPOS heller ikke har kunnet regne den indirekte påvirkning med, for eksempel når vi laver love for at komme EU i forkøbet.

Eksperterne er uenige
Striden om procenterne er ældgammel. Søgninger i mediedatabasen Infomedia og på nettet afslører, at der florerer mange flere tal i debatten. Et af de mest brugte er anslaget "mellem 70 og 80 procent". Det stammer formentlig fra Danmarks mest citerede EU-ekspert, Marlene Wind, leder af Center for Europæisk Politik.

Marlene Wind har ikke ønsket at udtale sig, da hun holder mediepause. Men hendes tal stammer fra to optællinger i forbindelse med bøger, hun har skrevet. Opgørelsernes metoder minder grundlæggende om CEPOS', og derfor lander tallene i samme lag.

Marlene Wind har tidligere kritiseret de danske politikere for at tale EU's indflydelse ned for at undgå at "skræmme vælgerne".

NOTAT har spurgt en række andre EU-eksperter til EU's indflydelse på dansk lov i procent. Eksperterne er lige så uenige som CEPOS og Justitsministeriet. En af forskerne er Derek Beach, lektor i statskundskab og forsker i EU-integration ved Aarhus Universitet.

Derek Beach er også med i Demokrati-rådet, en tværnordisk organisation, der netop har udgivet rapporten "Makten i Europa". Formålet er at kortlægge magtfordelingen - blandt andet mellem EU og de nationale parlamenter.

Derek Beach har også et bud på den kontroversielle EU-procent.

»Det er meget svært at få et overblik over EU's indflydelse. Men alle de videnskabelige opgørelser, jeg kender, tyder på, at tallet ligger omkring de 20 procent. Særligt i de væsentligste ministerier er det faktisk forbløffende lidt dansk lov, der er affødt af EU,« siger han.

Derek Beach henviser til endnu et forskningsprojekt. Magtudredningen fra 2003. Et stort et af slagsen, hvor eksperter forsøgte at kortlægge det danske folkestyres tilstand, foranlediget af Folketinget. Derfor kiggede man også dengang på EU.

Magtudredningen fandt, at 12 procent af danske love var en direkte efterlevelse af EU-direktiver.

"Og hvor det i 1981/82 var 14 procent af lovene, der indebar en eller anden form for tilpasning til EU-reguleringen, drejede det sig i 2000/01 om 37 procent," lyder en af konklusionerne i Magtudredningens slutrapport fra oktober 2003.

Men omfatter det åben eller intern koordination mellem embedsmænd i ministerierne og Bruxelles? Derek Beach er enig med både CEPOS og Justitsministeriet i, at det er meget svært at tælle med.

»Vi ved ikke ret meget om EU's indirekte indflydelse. Normalt har man jurister inde over, når man laver love i Danmark, for at sikre, at lovene ikke strider imod EU's regler. Men det vil kræve en dybdegående analyse af hvert eneste stykke lovgivning at undersøge den indirekte indflydelse. Var det et tilfælde, at den og den lov harmonerede med EU-lov?« siger Derek Beach.

”Udvikling i andelen af vedtaget dansk lovgivning med referencer til EU-retsakter.
Kilde: Dataanalysefirmaet Buhl og Rasmussen for NOTAT. Baseret på data indhentet fra Retsinformationen.
se grafen i større format ved at klikke på billedet.

Britisk blogger stak næsen i tallene
I udlandet har der også været furore om EU-procenten. Den britiske blogger James Clive Matthews, der skriver under navnet Nosemonkey's EUtopia, forsøgte i 2009 at hitte rede i tallene.

I et længere indlæg tog han en række tal fra den britiske debat og kiggede dem kritisk efter i sømmene.

Den konservative EU-skeptiker Dan Hannan havde i en debat nævnt tallet 84. Clive Matthews har via den EU-kritiske tænketank Open Europe sporet tallet til den tyske Bundestag i 2005. Men både EU-positive og EU-kritiske kræfter har kritiseret opgørelsen. Den medregner ikke lokal lovgivning i de enkelte Länder, delstater. Dermed bliver tallet urealistisk højt.

Clive Matthews kritiserer også EU-skeptikerne fra partiet UKIP for at bruge tallet 75 procent. Ifølge bloggeren er tallet taget ud af en sammenhæng fra en udtalelse fra Europa-Parlamentets formand, hvor han talte om andelen af EU-love, som parlamentet har indflydelse på. Og altså ikke andelen af national lov, EU har en finger med i spillet om.

Som i Danmark bruger EU-positive politikere de laveste tal i debatterne. James Clive Matthews slutter med at kigge kritisk på 9,1 procent - tallet stammer fra Underhusets researchere og bruges hyppigt af EU-positive kræfter i den britiske debat. Men forskerne har kun medregnet bestemte typer af love og udeladt andre, og så har de ikke talt forordninger med.

Siden har Underhuset i øvrigt udgivet en ny rapport, hvor de rammer tallet 15 procent.

»Hvad er det sande tal? Ingen ved det. Så enhver, der hævder et hårdt procenttal bør - hvis vi skal være intellektuelt ærlige - behandles med lige stor mistænksomhed,« slutter James Clive Matthews. Blogindlægget vandt han i øvrigt Europa-Parlamentets Journalistpris for.

Den 1. september udkom NOTAT med et tema om, hvor meget EU bestemmer. Vi har valgt at udgive artiklen om, hvor meget EU bestemmer i den danske lovgivning i en artikelrække her på notat.dk. Den første i rækken kan læses her

Læs mere i NOTAT - Hvor meget bestemmer EU?