NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
EU i almindelighed, og formand for Kommissionen José Manuel Barroso i særdeleshed, fylder for lidt i det europæiske medielandskab.
Det er udgangspunktet for en ny kommunikationsstrategi, udarbejdet af Kommissær Viviane Reding fra Luxembourg – og behovet ser ud til at være påtrængende.
Da Barroso den 7. september skulle holde en længe ventet tale i EU-Parlamentet om »Unionens tilstand«, var Kommisionen nervøs for, om de valgte parlamentarikere ville være til stede i tilstrækkeligt antal. Det var formændene for parlamentets politiske grupper også, og de foreslog, at parlamentarikernes diæter simpelthen blev trukket, hvis de var fraværende. Det måtte de dog hurtigt tage af bordet igen efter skarpe protester fra parlamentarikere. Og netop i dette tilfælde mødte EU-parlamentarikerne faktisk talstærkt op.
Der er til gengæld ikke meget, der tyder på, at interessen for Barroso's visioner udenfor mødesalen var, og er, særlig stor.
Samtidig er den generelle tillid til EU som institution dalet fra 48 til 42 procent på et år.
Det er hér Kommissær Redings nye strategi kommer ind i billedet.
14 initiativer skal gøre Kommissionen bedre til at aflæse stemningen ude i Unionen, og til at sælge sit budskab.
Hvis det går som Kommissær Reding vil, kommer vi til at se meget mere til formand Barroso på TV-skærme og på tryk i den kommende tid.
Derudover får han sit eget korps af fotografer, som skal stå stand by 24 timer i døgnet.
Der bliver installeret telepromptere i Kommissionens store pressesal i Bruxelles, så Barroso og andre kan kigge ind i de små europæiske hjem gennem tv-kameraet, og samtidig læse fra et manuskript.
Der bliver afsat penge til særligt udvalgte journalister, som skal følge formanden og andre medlemmer af Kommissionen på tæt hold til vigtige møder udenfor Bruxelles. Modellen minder om den, som bliver brugt, når danske journalister rejser med i partilederne i deres busser i valgkampe, eller rapporterer indkapslede (»embedded«) blandt soldater i Irak og Afghanistan.
De ansatte i Kommissionen får mulighed for at abonnere på en service, som automatisk søger efter nøgleord i blogs på nettet; »European Blog Monitoring«.
Den særlige talsmandstjeneste – Kommissionens korps af pressemedarbejdere – sørger derefter for, at der hurtigt bliver leveret indsigelser eller kommentarer til de blogs, som overvågningssystemet har reageret på.
Derudover skal et netværk af 10-15 eksperter i sociale medier hjælpe Kommissionen med selv at bruge netmedier som Facebook og Twitter målbevidst.
Nogle kommissærer har i dag egne blogs, men langt fra alle. Danske Connie Hedegaard har det ikke – endnu.
Margot Wallström lancerede en plan D, med d som i demokrati, dialog og debat.
Borgerne skulle med på vognen.
Det blev ikke nogen større succes.
En af flere grunde var, at Wallström hverken havde sit eget budget, eller eget embedsværk til at bakke op om sine egne udspil.
Det har Viviane Reding derimod. Hun er ansvarlig for retlige anliggender, sammen med Cecilia Malmström fra Sverige, men også for Kommissionens generaldirektorat for kommunikation.
Det gør det alt andet lige noget nemmere at gå fra ord til handling end tilfældet var med Margot Wallströms plan D.
I et brev til sin chef, kommissionsformand Barroso, formidlet af nyhedsportalen Euractiv.com skriver Viviane Reding:
»Disse omtalte initiativer indebærer et første, men bestemt ikke det sidste skridt i forbedringen af Kommissionens indsats indenfor kommunikation.«
1. Hurtigere varsling – Presseklip og opsummeringer af radio- og tv-udsendelser i medlemslandene gøres tilgængelige for Kommissionen fra klokken 08.45 hver morgen
2. Teleprompter i Kommissionens pressesal
3. Nyt hold af taleskrivere, som skal forberede taler om emner, der går på tværs af forskellige politikområder
4. Hurtige udskrifter af, hvad der bliver sagt på pressemøder
5. Harmonisering af alle kommissærernes hjemmesider og et webhold på otte personer, der skal sørge for opdatering af siderne døgnet rundt
6. Ny webbaseret sms-service, som skal sende hurtige beskeder til journalister
7. TV-hold som fast rejseselskab for formand Barroso
8. Journalister inviteres til at rejse med kommissærer til vigtige møder
9. To nye fotografer til at dække formand Barroso døgnet rundt
10. Overvågning af politiske blogs og hurtige svar og kommentarer
11. Tre nye grafiske designere til at udforme logos, powerpoint præsentationer og andre indpakninger af Kommissionens budskaber
12. Ensartning af EU-logoer; alle skal indeholde flaget med de 12 stjerner
13. Ny branding (markedsføring) for at styrke og strømline Kommissionens virksomhedsprofil (»corporate image«)
14. Ny portal (hjemmeside) for den samlede borgerinformation om EU.
(Kilde: Brev fra næstformand Viviane Reding til formand José Manuel Barroso, 21. juni 2010.)