NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
I september 2006 afgjorde Domstolen i den såkaldte CFC-dom at den britiske skattelovgivning er i strid med friheden til at levere tjenesteydelser og med kapitalens frie bevægelighed.
»Det er uomtvisteligt at vi må reagere på CFC-dommen, for med den har EU slået hul i de danske skatteregler. Hvis ikke vi griber ind på dette område, kan det medføre et milliardtab for den danske stat,« sagde skatteministerens talsmand, Peter Høyer den 26. januar til Information. Paradoksalt nok indebar skatteministerens løsning en sænkning af selskabsskatten. U
I Danmark har dette krav i hvert fald været betragtet som en forudsætning for at undgå livløse, affolkede landzoner. Da EF-domstolen afgjorde en sag mod Danmark på foranledning af en tysk landmand, var formanden for Landbrugsrådet Peter Gæmelke da også foruroliget.
»Tanken om fjerneje er mig imod, og skræmmebilledet for mig er amerikanske tilstande hvor det er fødevareindustrien, fonde eller anden form for kapital der kommer til at eje danske landbrug. Vi har i dag en god model med landmandsejede bedrifter hvor ejerne er engagerede i at skabe vækst og udvikling i deres lokalområde. De værdier er det afgørende at værne om hvis vi fortsat vil have et dynamisk landbrug og nogle aktive, levende landdistrikter,« sagde han den 26. januar til Landbrugsavisen.
Med dommen kunne han dog ikke se nogen vej udenom at afskaffe ordningen som dommerne mente var i strid med reglen om kapitalens frie bevægelighed. U
I oktober 2007 fremlagde den danske skatteminister derfor forslag til at ændre ordningen. Fremover kan pensionsmilliarderne anbringes også i udenlandske forsikringsselskaber, på den betingelse at det pågældende selskab har en aftale med den danske stat. Forhåbentlig for statskassen er denne metode lige så effektiv, for der er mange penge på spil. 2.200 milliarder pensionskroner lå i 2007 i danske forsikringsselskaber. u
Det blev uden videre fejet af bordet af dommerne der pålagde bl.a. Danmark at indskrænke retten til at bruge kampskridt over for virksomheder fra andre EU-lande. At kræve af udenlandske selskaber at de skal indgå overenskomster med samme løn- og arbejdsvilkår som dem der gælder for tilsvarende danske lønmodtagere, mente dommerne er i strid med friheden til at levere tjenesteydelser.
Derfor må danske fagforeninger ikke bruge kollektive kampskridt for at presse firmaer fra andre EU-lande til at forhandle og indgå overenskomst, hvis fagforeningerne kræver overenskomster der er identiske med de gældende. En lovændring er varslet af beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen for at indrette de danske regler på dommen. U
Den øverste ansvarlige for landets sygehuse, formanden for Danske Regioner Bent Hansen, sagde den 28. november 2007 tydeligvis rystet om forslaget:
»Pengene vil kunne fosse ud til udenlandske klinikker og til udenlandske hospitaler, og så skal vi svække vores eget system for at kunne betale de store regninger fra udlandet«.
Formanden for de europæiske socialdemokraters sammenslutning, tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, var også på krigsstien. Han var bange for, at direktivet kunne ”..skabe politisk kaos i nogle medlemslande” ved at indføre lovgivning om ”..det mest følsomme område i EU-samarbejdet.”
Et kig på traktaten burde også undre. Her slås det fast i artikel 152 (EF) at EU’s indsats kun kan være ”et supplement til de nationale politikker”.
Det er påfaldende at EU-kommissionen så kan foreslå et direktiv der ifølge danske politikere kan komme helt på tværs af det danske sundhedssystem?