ARTIKLER


En hyklerisk alkohol-politik

EU's oplæg om alkoholpolitik er stærkt udvandet af industriens interesser. Hvis man vil gøre en indsats, er det nødvendigt, at afgifterne sættes i vejret.
Af Sven Skovmand
11. februar 2009

»EU går til kamp mod unges druk«, skriver Berlingske Tidende begejstret på forsiden af avisen for tirsdag den 24. oktober.

Overskriften er karakteristisk for mediernes ukritiske og overfladiske behandling af EU-sager. Alt, hvad EU laver, fremstilles som godt og betydningsfuldt – også når der ikke er noget at råbe hurra for.

Og det er der bestemt ikke i dette tilfælde.

EU's »kamp« går i dette tilfælde ud på at man udsender nogle forslag til medlemslandene, herunder at man skal forbyde salg af alkohol til unge under 18 år. Videre tør man ikke gå af hensyn til den stærke industri, der tjener penge på at sælge alkohol.

Mage til hykleri skal man lede længe efter. For det er jo netop EU's skyld at de unge drikker så meget – i hvert fald i Danmark.

Traditionelt havde vi I Danmark høje afgifter på alkohol. Den begrænsede forbruget og holdt antallet af alkoholikere nede.

Men EU har gjort alt for at ødelægge denne politik. Gang på gang er de danske politikere blevet tvunget til at lempe vilkårene for grænsehandelen mellem Danmark og Tyskland, og hver gang har det ført til at de danske afgifter er sat ned – sidst for den stærke spiritus, som er almindelig anerkendt som langt farligere end vin og øl. Resultatet er at øl, vin og spiritus er blevet så billigt at selv børn og unge har råd til at købe store mængder af dem.

Hvis der skal gøres en effektiv indsats mod alkoholmisbruget, er det nødvendigt at afgifterne sættes i vejret. Og hvis EU ikke tør gøre det i organisationen som helhed, må man i det mindste gøre det muligt for lande som Danmark at genindføre regler for, hvor meget alkohol, der føres over grænsen mellem Danmark og Tyskland.