NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
EU-kommissionen meddelte på et pressemøde den 19. december at den fastholder sine krav for bilernes udstødning. Kravene går ud på at de enkelte bilproducenter senest i 2012 skal have nedsat deres udslip af kuldioxid (CO2) til 130 gram pr. kørt kilometer. Der er tale om et gennemsnitstal for alle de biler en producent sælger i EU.
Hvis bilfabrikkerne ikke overholder dette krav, vil de blive straffet med bøder der fra 2015 vil ligge på 95 euro (cirka 700 kroner) for hvert gram CO2 som fabrikkens biler i gennemsnit overstiger de 130 gram pr. kilometer, ganget med antallet af solgte biler.
Det engelske tidsskrift The Economist skønner at en sådan bøde vil fordyre en bil fra Mercedes med cirka 40.000 kroner.
Den tyske modstand viste sig ved at den tyske kommissær for industri, Günther Verheugen, slet ikke var til stede ved det pressemøde hvor planerne blev fremlagt af miljøkommissær Stavros Dimas. Italienske og franske producenter som Fiat, Citroën og Renault tager kravet noget mere afslappet. Deres udslip ligger på henholdsvis 140, 145 og 149 gram pr. kilometer.
Kravene gælder kun nye biler, og i lang tid efter 2012 vil der derfor køre biler rundt med et større udslip af CO2. Samtidig må man forvente at antallet af nye biler vil stige.
Miljøorganisationerne er da også gennemgående utilfredse med beslutningen. De mener at man skulle have krævet at udslippet skulle sænkes til 120 gram pr. kørt kilometer – hvad Dimas faktisk også i første omgang søgte at få tilslutning til fra Kommissionen.
Du kan læse mere om emnet i NOTAT om klimakrisen, juli 2007 eller www.notat.dk, hvor du skal søge på ordene »biler« eller »klima«.