NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Erhvervslivets lobbyister kan ikke få EU til at skrue ned for de overordnede ambitioner, men de har stor indflydelse på de metoder der anvendes. Så stor at den samlede indsats i sidste ende alligevel er i fare. Det viser det igangværende slag om EU's system for handel med CO2-kvoter hvor det er lykkedes lobbyisterne for en række industrisektorer at skabe eller udvide så mange smuthuller at indsatsen i sidste ende kan blive udhulet.
Det mener i hvert fald flere iagttagere på miljøorganisationernes kontorer i Bruxelles som med gru har fulgt behandlingen af Kommissionens forslag. Det skal fastlægge retningslinjerne for kvotesystemet i fremtiden. I tiden op til offentliggørelsen af forslaget den 23. januar i år, bankede de konstant på Kommissionens dør og kom ifølge klimamedarbejder ved Greenpeace's Bruxelleskontor Mahi Sideridou med »alle mulige slags hjerteskærende appeller for særbehandling«.
Og det virkede.
Det lyder såre enkelt, men erfaringerne med systemet har vist at hvis denne rationeringsordning skal føre til reduceret udslip, enten ved begrænsning af forbrug, eller gennem investeringer i miljøvenlig teknologi, så er den metode der bruges, helt afgørende.
Kvotesystemet har nogle år på bagen. Første fase blev indledt i 2005, og i begyndelsen af 2008 tog EU hul på anden fase der strækker sig frem til 2012. Forslaget på bordet handler om perioden 2012-2020. Det ligger lidt ude i fremtiden, men debatten er dramatisk fordi kvotesystemet handler om cirka halvdelen af EU's klimaindsats, og fordi Kommissionen og Ministerrådet har erkendt at den gamle metode ikke duer.
I første omgang blev det medlemslandene selv der uddelte kvoter til virksomhederne, og kvoterne var gratis. Blandt dem som forudså at det ikke ville virke, var professor Gert Tinggaard Svendsen fra Århus Universitet. Han mener at lobbyisme var årsagen til valget af en dårlig model med de nationale myndigheder i den afgørende rolle. Nationale myndigheder ville – forudså han – uddele for høje kvoter for at sikre sine egne virksomheders interesser, med det resultat at reduktionen ville udeblive. Og sådan blev det. Medlemslandene uddelte i den første periode af systemets levetid alt for høje kvoter, med det resultat at priserne på kvoter styrtdykkede. Det blev næsten gratis at forurene mere, og systemet var slået fejl..
»Derfor skal der en centraliseret uddeling af kvoter til. Og kvoterne skal ikke tildeles gratis, men sælges på auktion,« siger Gert Tinggaard Svendsen til NOTAT.
Tomas Wyns arbejder for Climate Action Networks kontor i Bruxelles med kvotesystemet. Han peger særligt på olieraffinaderierne:
»Det er tydeligt hvad der er sket. I Kommissionens oprindelige udspil skulle olieraffinaderierne betale for alle deres kvoter. Men i løbet af januar var de flittige gæster hos Kommissionen, og da det endelige forslag kom, skulle de kun købe 20 procent af deres kvoter,« siger han.
Tomas Wyns er usikker på hvilke olieselskaber der var på banen, men Mahi Sideridou fra Greenpeace citerer anonyme embedsmænd i Kommissionen for at pege på Shell og BP.
Også en lang række andre brancher har været flittige, særligt stålindustrien, cementindustrien, energisektoren og papirindustrien. Alle har argumenteret for at netop de er i en vanskelig position. Stålindustriens repræsentanter har bl.a. sagt til advarsel at en prisstigning på 10 procent ville være uundgåelig hvis industrien skal betale for kvoter. Det argument gør ikke indtryk på Tomas Wyns:
»Det er ikke længe siden stålindustrien varslede en prisstigning på 15 procent med henvisning til øget efterspørgsel og høje kulpriser. De har åbenbart en stor margen som de kan justere priserne indenfor. Derfor har vi spurgt dem hvorfor kvoter i sig selv skulle gøre en stor forskel, men de har ikke svaret og har ikke fremlagt dokumentation.«
»Hvis vi skulle flytte vores industri ud af EU, ville vi være nødt til at transportere stål til Europa, og det ville øge udslippet,« sagde Philippe Varin fra den europæiske sammenslutning af stålproducenter i januar.
Frygten for virksomhedsflugt som følge af klimapolitikken i EU har været så intens at den har fået sit eget begreb, »kulstoflækage«. Og kulstoflækage tages så alvorligt at emnet har fået en fremtrædende plads i Kommissionens forslag. Ifølge forslagets artikel 10b skal Kommissionen nemlig undersøge risikoen for udflytning i de forskellige sektorer, og først i juni 2011 fremlægge en rapport. I forlængelse af
rapporten kan Kommissionen så fremlægge forslag til hvilke sektorer der bør anerkendes som »energi-intensive sektorer«, der er værdige til at få særbehandling, f.eks. gratis kvoter. Det må betragtes som en foreløbig sejr for den kampagne dele af erhvervslivet har kørt.
Så længe behøver de ikke at vente. Ikke hvis det står til kommissær G¸nter Verheugen der har ansvar for industrielle anliggender og betragtes som »hardliner« i Kommissionen.
»Jeg er bestemt tilhænger af at være et eksempel for resten af verden, men jeg er imod økonomisk selvmord,« sagde Verheugen i januar. I februar var han således travlt beskæftiget med at berolige en række industrisektorers repræsentanter, herunder stål- og papirindustrien, og erklærede blandt andet at ville bruge EU-topmødet i marts til at få flere af dem udnævnt på forhånd til »energi-intensive sektorer« som ikke skal betale for kvoterne.
Markedet for CDM-kreditter er hastigt voksende, og alt tyder i dag på at de vil blive meget billige i de kommende år. Derfor bliver det billigt at overskride sin kvote. Alligevel giver Kommissionens forslag så god plads til køb af CDM-kreditter at klimaindsatsen kan blive undermineret, mener både Greenpeace og Climate Action Network.
NOTAT spurgte hvem der særligt har presset på for at få omfattende adgang til CDM-kreditter:
»Det er vist kun miljøorganisationerne som ikke presser på for større adgang til CDM-kreditterne«, siger Mahi Sideridou fra Greenpeace tørt. Og Climate Action Network er enig:
»Meget er selvfølgelig usikkert endnu. Det afhænger jo også af hvad der sker ved internationale forhandlinger. Men som sagerne står, kan alene CDM-kreditterne betyde at hele øvelsen ender i ingenting. Og i mellemtiden får vi ikke de investeringer i energibesparende teknologi som kvotesystemet skulle have fremmet,« slutter Tomas Wyns. u
Systemet trådte i kraft i 2005. Hidtil har systemet ikke været effektivt fordi kvoterne har været for billige. Derfor diskuteres i øjeblikket en ny metode som skal sikre at udslippet begrænses.
Systemet udvikler sig i tre faser:
Første fase: 2005-2007. Gratis tildeling af kvoter på nationalt plan.
Anden fase: 2008-2012. Tildeling af kvoter på nationalt plan. Nationale myndigheder afgør om de skal være gratis eller koste penge. I Danmark er de gratis.
Tredje fase: 2012-2020. Denne fase diskuteres i øjeblikket. Kommissionen foreslår central uddeling fra EU af kvoter. Kvoterne skal koste penge, men flere industrigrene vil formentlig få undtagelser.