NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Bilernes udstødningsgas er en stor og voksende kilde til udslip af CO2. Skal EU's energipolitik have mening, er det derfor nødvendigt at gribe ind over for de biler der har et for stort forbrug af brændstof.
I forbindelse med Kyoto-aftalen indgik EU-Kommissionen derfor i 1998 en aftale med EU's bilproducenter. De forpligtede sig til at nedbringe det gennemsnitlige udslip af CO2 pr. kørt kilometer fra 186 til 140 gram i 2008-2009 og til 120 i 2012. Aftalen var imidlertid frivillig, og målene er da også langt fra at blive nået. En miljøorganisation har fastslået at bilernes gennemsnitlige udslip af CO2 nok var faldet fra 186 til 162 gram CO2 i 2006. Men fabrikanterne var altså langt fra måltallene på 140 og 120.
Som man kunne vente, mødte dette krav voldsom modstand fra især den tyske bilindustri og den tyske industrikommissær G¸nther Verheugen. På et møde i Kommissionen den 7. februar 2007 blev kravet derfor lempet til 130 gram CO2 pr. kilometer. Til gengæld støttede man Dimas i at kravet skulle være bindende. Man forventer at det vil blive gennemført som lov inden udgangen af 2007.
Og som man kan se af listen på denne side, kan selv det lempede krav blive svært at opfylde for en række biler. Især tyske biler som Mercedes og BMW.
Ifølge Centre for Automotive Research i Gelsenkirchen har Smart-bilerne et udslip på 116 gram. Men bilfabrikken giver underskud, og der går rygter om at Daimler som netop har solgt Chrysler, også vil sælge Smart.
Værre er det med biler som Audi (179), Mercedes (186) og BMW (192) samt de svenske biler Volvo (192) og Saab (193). De må gøre en stor indsats for at ændre deres biler.
Og helt galt ser det ud for Porsche der har et udslip på 297 – over dobbelt så meget som tilladt fra 2012.
Luksusbiler som Mercedes, Audi og BMW giver nemlig en langt større indtjening end de mindre biler. Og man skønner at den tyske bilindustri står for cirka 15 procent af alle tyske arbejdspladser.
1 Smart 116
2 Fiat 140
3 Citroën 145
4 Lancia 148
5 Renault 149
6 Chevrolet 150
7 Seat 152
8 Skoda 153
9 Ford 153
10 Peugeot 154
11 Opel 157
12 VW 161
13 Toyota 163
14 Honda 166
15 Hyundai 170
16 Audi 179
17 Mini 179
18 Alfa Romeo184
19 Mercedes 186
20 Volvo 192
21 BMW 192
22 Saab 193
23 Jaguar 208
24 Chrysler 241
25 Land Rover 253
26 Porsche 297
Kilde: Deutsche HerstellerQuelle: Centre for Automotive
(Research, FH Gelsenkirchen)