NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Det Indre Marked i EU er nok det vigtigste element til at holde sammen på unionens forskellige medlemslande. Det er grundlaget for den frie handel af varer mellem landene. Derfor var det naturligt for Kommissionen at komme til den konklusion at energi burde behandles som enhver anden vare på Det Indre Marked.
Efter langvarige forhandlinger lykkedes det i 1996 at få vedtaget et direktiv om liberalisering af el-markedet i EU. Formålet var angiveligt at skaffe lavere forbrugerpriser gennem en kraftigere kommerciel konkurrence. Til gengæld »glemte« man at analysere de forventelige konsekvenser på andre områder. Efter en halv snes års erfaringer med det liberaliserede el-marked fremgår det at disse konsekvenser burde have spillet en central rolle ved udformningen af direktivet.
Det er baggrunden for at Tænketanken NyAgenda i januar 2007 har udsendt en kritisk rapport om erfaringerne med det liberaliserede el-marked i EU med fokus på følgende problemområder:
Rapporten afsluttes med et forslag til et alternativt EU-direktiv.
Energisektoren er den største synder i den forbindelse på grund af udslippet af drivhusgassen CO2 i forbindelse med afbrændingen af fossile brændsler (olie, kul og naturgas). Derfor kræves der en markant omlægning af energisystemerne i alle lande. Løsningen er velkendt: vedvarende energi og energibesparelser. Det er også kendt at denne omlægning kræver samfundsmæssig planlægning og regulering med en tidshorisont på et halvt århundrede.
Alene af den grund er EU's el-liberalisering en klar fejltagelse. Det kommercielle marked har en tidshorisont på 5 til 10 år, og hurtig profit har højest prioritet. Derfor kan man ikke overlade det til det kommercielle marked at skabe en bæredygtig energiudvikling. Det kræver en hel anden form for samfundsmæssig regulering af investeringerne på energiområdet.
EU-Kommissionen har forsøgt at indføre en vis form for regulering gennem kvoter for det maksimale CO2-udslip for ca. 40 procent af EU's industri. Som påvist i NyAgenda's rapport har dette projekt hidtil været en fiasko, fordi kvoterne har været alt for rigelige. Desuden foræres kvoterne gratis til industrien, hvilket har ført til kæmpeprofitter ikke mindst for el-selskaberne. Endelig findes en række smuthuller, så selskaberne kan skaffe sig billige kvoter uden for EU.
Også i forbindelse med dette problem kommer liberaliseringen ind som en hund i et spil kegler, fordi der kræves en markant omlægning af energisystemet af samme art som omtalt under indsatsen mod den globale opvarmning.
Som anført i rapporten har EU-direktivet ikke direkte hæmmet indførelsen af VE, men den grundlæggende tankegang om liberalisering har påvirket de politiske beslutningstagere, og derigennem vanskeliggjort udbredelsen af VE.
Frede Hvelplund og Niels I. Meyer: »Problematisk liberalisering af elektricitets-markedet i EU«, Ny Agenda, januar 2007, 36 sider, kan downloades på www.nyagenda.dk/