NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
EU's forhandlinger om økonomiske partnerskaber (EPA) med landene i Afrika, Stillehavet og Vestindien (AVS) er en indviklet affære. Landene er inddelt i geografiske regioner, der indeholder både store og små, stærke og svage, meget fattige og mindre fattige lande. De vil blive påvirket forskelligt.
Vor egen statsminister Anders Fogh Rasmussen har argumenteret for at toldafvikling i Afrika også kan gavne samhandelen afrikanske lande imellem, og dermed også øge markedet for lokale produkter og gøre det lettere at tiltrække investeringer til Afrika.
Det er argumenter, der rummer en vis sandhed. Der er brug for liberalisering og øget samhandel mellem små afrikanske lande, og det er rigtigt at en af grundene til at Afrika næsten ikke får investeringer i produktion udefra (undtagen i olie- og minerealudvinding), er at de afrikanske markeder er små og lukkede.
Vi kender ikke resultatet af EPA-forhandlingerne i og med at de ikke er afsluttede. Som forhandlingerne er lagt op, rummer de imidlertid meget store problemer for de fattige lande. Her skal nævnes nogle af problemerne.
Optimisterne siger at der er så meget at vinde for AVS-landene at det er værd at tage omkostningerne med. Men der er enighed om at der er omkostninger. Commonwealth sekretariatet har beregnet at de samlede omkostninger ved at gennemføre de nødvendige indre reformer i AVS-landene vil være omkring 70 milliarder kroner over 10 år. Derudover er der toldtabet.
EU har officielt sagt at aftaler også vil medføre øget bistand, men der er ikke set konkrete tegn på en vækst i bistand som overhovedet lever op til disse krav.
Afrikanske græsrodsorganisationer protesterer voldsomt mod EPA-forhandlingerne, og mod at EU presser på for at få dem afsluttet i år med henvisning til en utroværdig påstand om at de eksisterende regler ikke kan forlænges ind i 2008 på grund af WTO.
Frygten er at de fattige lande får store nye omkostninger og store umiddelbare tab, mens eventuelle fordele først vil vise sig på meget langt sigt. Omkostningerne kan også blive så store, frygter mange at der aldrig bliver ressourcer til at udnytte de mulige fordele.
I så fald marginaliseres de fattige lande endnu mere.