NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
På den formelle dagsorden til stats- og regeringschefernes møde den 14-15. december i Bruxelles står Tyrkiet kun nævnt ganske langt nede og mest som et eksempel på de mange medlemskabsinteresserede lande som EU skal forholde sig til.
På dagsordenen står til gengæld tre andre overordnede temaer:
· Energi, innovation og klima
· Politisamarbejde og indvandring
· EU’s udvidelser i fremtiden
Om energi, innovation og klima tegner oplægget fra det finske formandskab mest i retning af TV-sketchen »The same procedure as last year«.
Der vil blive sagt venlige og højtidelige ord om et kommende teknologiinstitut, om behovet for en fælles energipolitik, og om nye mål for at modvirke klimaforandring efter år 2012.
Temaet om politisamarbejde er mere politisk kildent.
Spørgsmålet er om man vil kunne indføre flertalsafgørelser for på den måde at komme forfatningen i forkøbet?
Men nej, det er ingen god idé, lød konklusionen fra et uformelt møde mellem EU’s justitsministre i Tampere i september.
Her var der flere forskellige motiver til at sige nej til flertalsbeslutninger. Lande som Irland og Holland synes for eksempel grundlæggende ikke om tanken. Det gør derimod Tyskland, men den tyske regering bryder sig ikke om at vælge ud og gennemføre enkelte dele af forfatningen.
Så vil det nok gå lidt lettere at enes om nye tiltag for at prøve at begrænse antallet af flygtninge fra frem for alt Afrika. EU-ledelsen har allerede holdt et møde med Libyens Moammar Gadaffi om sagen.
Men det helt store politiske slagsmål kan forventes at handle om EU’s udvidelse i almindelighed og om et eventuelt tyrkisk medlemskab i særdeleshed.
Det var hvad Kommissionen fik til opgave at kigge nærmere på fra junitopmødet under østrigsk ledelse i år.
Det har Kommissionen så gjort, men med et ganske intetsigende resultat.
Kommissionen fastslår at man til hver en tid skal vurdere hvordan nye medlemslande vil påvirke den førte politik og at borgerne i det eksisterende EU skal informeres bedre. Men det er en opgave for medlemslandene, mener Kommissionen. Så er man i det tilbage hvor man kom fra, navnlig forholdet til Tyrkiet.
Og det er der på det nærmeste også gået topmøderutine i.
På decembermødet i København 2002 havnede Tyrkiet i top selv om den egentlige dagsorden var optagelsen af de otte tidligere østlande plus Cypern og Malta.
Og så var der det store tyrkiske drama i Bruxelles i december 2004 hvor der endeligt blev givet grønt lys for at starte forhandlinger.
Det skete. Forhandlingerne gik i gang i oktober sidste år.
Nu foreslår Kommissionen at de skal lægges på køl på otte af i alt 35 områder (se artikel på side 1).
Det er den anbefaling som regeringscheferne skal tage stilling til og som vil sætte Tyrkiet i fokus på det fjerde EU-topmøde indenfor de seneste seks år.