NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Historien er en såkaldt Århus-historie, om dengang to århusianere ville teste om blinklyset på deres bil fungerede. Den ene steg ud, mens den anden blev siddende i bilen, hvor han slog blinklyset til. 'Virker det?', råbte han til ham udenfor. Det varede lidt, så kom svaret: '...ja...nej...ja...nej...ja...nej...'
Som alle gode historier har Poul Nielsons en pointe. Hvis man ser på bistanden vil man sige 'nej', den skader ikke, men ser man på EU's handelspolitik vil svaret være entydigt 'ja'.
»Jeg synes også det er væsentligt, at vi har ensartede kriterier for tildeling af penge. Vi har noget der styrer hele baduljen og vi bruger samme systematik. Der er en række faktorer der skal tages hensyn til, blandt andet hvor man kan bruge penge – modsat de steder hvor man ikke kan komme til at bruge penge, selvom behovet er der,« forklarer Nielson og henviser til blandt andet Somalia.
Enigheden hører dog op når det kommer til hvordan pengene skal anvendes, for europæiske politikere har vidt forskellige syn på hvad der batter mest. Ifølge Nielson skal bistanden være langsigtet, partnerskabspræget og ejerskabsfikseret, og betyder, at EU ikke bestandig åbner og lukker nye projekter, sådan som det har været tilfældet i eksempelvis Danmark i de senere år.
Han mener, at det blandt andet er EU's fortjeneste, at flere og flere lande i dag følger den samme formel, og mere ser på effekten af den gode bistand end på at komme ud og svinge de nationale faner i en række u-lande. Flokken af donorlande retter ind, som Nielson udtrykker det.
Og det var sandsynligvis aldrig sket, hvis ikke EU havde prioriteret udviklingsarbejdet så højt, at området fik en kommissærpost. Allerede i årene inden Nielson tiltrådte i Bruxelles, havde han som dansk udviklingsminister gennem fem år haft et tæt samarbejde med blandt andet Tyskland, Holland og Storbritannien, som gennem jævnlige møder havde gødet jorden for en forstærket indsats. Det gjorde arbejdet som udviklingskommissær nemmere, men ændrede naturligvis ikke ved det problem som Nielson betegner som »inkonsistens«, altså det at forskellige interesser i de forskellige EU-lande gør, at man ikke kan tage en sammenhængende beslutning. Og at det derfor godt kan se ud som om kommissionen fjumrer i det og at der er noget galt.
»Det kræver en offentlig og kvalificeret debat. Og det kræver, at regeringen engagerer sig. Der er gode traditioner i Danmark for det, men vi skal ud over det punkt, at den danske minister bare siger det hun nu skal. Vi skal også coache og hjælpe de nye EU-lande. Derfor er det en beklagelig udvikling i rådssammenhæng, at man nu har nedlagt rådet for udviklingsministre.
Det røg ind som en del af udenrigspolitisk råd, men udviklingsministrene havde behov for at mødes og for at udveksle tanker. De står alle svagt i deres lande, hvor de har finansministre og udenrigsministre at tage hensyn til. Men at være udviklingsminister er et fuldtidsjob, og det er en skam at den kreds er gået bort. For selvom jeg ikke mener at man skal se tingene adskilt, så er der behov for at arbejde sammen som forum,« pointerer Poul Nielson.