ARTIKLER


Euroen har gjort varerne dyrere i Frankrig

Indførelsen af Euroen har fået priserne på dagligvarer til at stige voldsomt i Frankrig.
Af Sven Skovmand
1. december 2006

Franskmændene er vrede over at indførelsen af euroen har fået priserne til at stige voldsomt på en lang række varer.

Opfattelsen svarer ikke til den nationale statistik, hvorefter priserne kun er steget med 1,9 procent.

Men ifølge Politiken for 9.11.2006 er dagbladet Le Parisien kommet til et helt andet resultat. Det oplyser at produkter som kaffe, æbler, tandpasta og solsikkeolie er steget mellem 80 og 120 procent siden euroens indførelse for fire år siden. Andre varer er steget mellem 20 og 80 procent.

Forklaringen er at den franske statistik bygger på et forbrug, der ikke svarer til det, som almindelige franskmænd har. Og i statistikken vejer det tungt at for eksempel bærbare computere og fladskærme er faldet stærkt i pris. Det tæller ikke nær så meget at en række daglige varer er blevet dyrere.