NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Margot Wallström kommissær med ansvar for EU’s kommunikationsstrategi frabeder sig at blive kaldt PR- eller markedsføringskommissær.
På sin hjemmeside skriver hun som en slags programforklaring:
”Jeg tror det er vigtigt at tale med, og ikke tale til, mennesker.”
Hvordan den holdning kommer til at virke i praksis har den svenske kommissær ikke rigtig vist endnu.
Det har til gengæld vennerne i lobbyistorganisationen Friends of Europe, opinionsinstituttet Gallup, og internettjenesten EurActiv.com
De tre organisationer præsenterer et forslag til kommunikationsstrategi som en hjælp på vejen til Wallström.
De tre organisationer er ikke formelt dele af EU-systemet. Men der er tætte bånd.
Både Friends of Europe med den danske Europabevægelse som partner, og EurActiv får økonomisk støtte fra Kommissionen – noget som man åbent fortæller om og siger pænt tak for.
Bag de velmenende råd præsenteret i rapporten ”Can EU Hear Me?” ligger besvarede spørgsmål fra godt 2000 brugere af EurActive og mere omfattende interviews med centrale politikere, bureaukrater og andre nøglepersoner. Jens-Peter Bonde, JuniBevægelsen er en af de adspurgte og citerede, dog uden synderlig indflydelse på de endelige anbefalinger.
”Bekymr ikke folk med alt for mange detaljer – begræns budskabet til højest tre nøglepunkter”, lyder det gode råd.
Og så får Wallström følgende visdomsord med fra reklameverdens ABC:
”Tilpas budskabet til det ventede publikum. Giv altid konkrete eksempler på hvordan ny beslutninger påvirker ”manden på gaden”. Hvis du kan, så sørg for at have en sådan person med til at fortælle om sine erfaringer.”
”Besøg hvert enkelt medlemsland indenfor det kommende halve år, og så ofte som muligt,” opfordrer rapporten.
Hvis nogen skulle være i tvivl om formålet med den foreslåede strategi år vil følgende overskrifter nok få sat tingene på plads:
• Promovere fordelene af EU-medlemskab
• Få budskabet ud til borgerne ved at bruge medlemslandenes medier
• Brug borgere til at overtale andre borgere (CCC – Citizens Convince Citizens)
Foruden de rent banale (for nu ikke at sige enfoldige) anbefalinger om markedsføring, er der også anbefalinger som mere handler om propaganda og krisestyring.
De tre organisationer vil også gerne have at Kommissionen presser alle medlemslande til at indføre EU-relateret materiale i skolerne.
Endelig skal organisationer og borgere, som har modtaget EU-støtte, forpligtes til at sprede det glade budskab, hvis de selvudnævnte strategirådgivere får deres vilje. Det kunne blive en ny administrativ fornøjelse for landmænd og andre grupper på EU-støtten.
Hertil ville man kunne tilføje: Hvis det er rådene fra Margot Wallströms venner, hvad ville ikke hendes fjender mon kunne foreslå?
WWW:
friendsofeurope.org og euractiv.com