NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Rygter som senest blev fremført i forbindelse med EU-parlamentets debat om reglerne for dyretransporter i december 2004, af blandt andre Hélène Goudin, medlem af EU-parlamentet for den svenske Junilistan.
Indtil nu har OLAF dog ikke valgt at foretage en egentlig undersøgelse af svindel i forbindelse med eksportstøtten.
I stedet har OLAF foretaget en såkaldt risiko-analyse, hvor man blandt andet ser på EU’s handelsstatistikker med Libanon, og på det gennemsnitlige kødforbrug i Libanon.
På baggrund af disse gennemsnits-analyser har OLAF ikke kunnet finde nogle klare beviser på at der foregår svindel med eksportstøtten til Libanon, og er derfor ikke gået i gang med en egentlig undersøgelse.
De eksporterende EU-lande er Frankrig, Italien, Spanien, Portugal, Grækenland, Tyskland og Irland.
Transporttiden må for dertil indrettede køretøjers vedkommende være på mellem 18 og 28 timer i træk, dog med hvilepauser undervejs.
Den 22. november 2004 besluttede EU’s Ministerråd nye regler om dyretransporter, imod Danmarks stemme. De nye regler skærpede kravene til chauffører og dyrenes pasning, men ændrede ikke transporttiderne.