NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Ved ministerrådsmøde den 16. november var der nul opbakning fra finans- og økonomiministrene til forslaget om direkte EU-skatter til Bruxelles
Og der var – som ventet – ingen britisk forståelse for at afskaffe den særlige britiske rabat på medlemsafgiften til EU fra 1984.
Der er heller ingen mærkbar entusiasme fra medlemslandenes side over for Kommissionens id‚ om at lave om på selve opdelingen, og introducere nye mere tiltalende navne på budgettets hovedområder f eks ”bæredygtig vækst” i stedet for ”strukturforanstaltninger”.
Alle tre forslag indgår i Kommissionens forslag til, hvordan EU skal skaffe og bruge penge i årene 2007-2013.
Foreløbig har kun én af fem nye opdelinger af budgettet fået godkendelse af regeringerne.
Til topmødet i Bruxelles, som finder sted efter at NOTAT er gået i trykken, har det hollandske formandskab dog valgt at bruge Kommissionens nye betegnelser i sit oplæg til topmødets konklusioner.
Bag de stridigheder lurer de væsentligt større politiske stridsspørgsmål om hvor meget budgettet skal tillades at vokse i kommende år, og ikke mindst hvem der skal betale.
Op til topmødet havde det hollandske formandskab også i oplægget til konklusioner valgt at foreslå en grænse for EU’s egne indtægter på 1,24 procent af BNI (medlemslandenes samlede indtægter ).
Hvad procentkampen endte med for det kommende langtidsbudget vil muligvis fremgå af de vedtagne konklusioner fra topmødet, når denne artikel læses.
De helt konkrete tal for næste langtidsbudget skal der ikke nødvendigvis være enighed om før engang i 2005. Men skal det kunne nås, skal der gerne være enighed om principperne inden jul.
www
Kampen om EU-budgettet var tema i NOTAT nr. 1133 den 8.oktober. De artikler kan (gen)findes på notat.dk