NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Resultatet har været, at 10 procent færre lastbiler kører gennem Schweiz på trods af, at de transporterer 5 procent mere gods end før. Det har kunnet lade sig gøre, fordi brugerne af lastbilerne udnytter dem bedre end før – på grund af afgifterne, skriver Berlingske Tidende 10.3.2005.
Samtidig har der været en stigning på 10 procent i den mængde af gods, der køres på jernbane.
Mens Schweiz altså har mindsket forureningen fra lastbilerne, har nabolandet Østrig oplevet en stigende trafik af lastbiler, som omtalt i Notat for 4.3.2005. Det skyldes, at EU ikke har villet forny den 8-årige aftale, som Østrig fik i 1995, og som satte et loft over mængden af lastbiler.