NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Men i parlamentets transportudvalg overvejer et flertal at stille ændringsforslag, som bl.a. vil fjerne muligheden for denne såkaldt selvservicering.
I de to store politiske grupper " socialdemokraternes PES og den konservative-kristendemokratiske EPP-ED " er stemningen i øjeblikket, at man enten vil støtte ændringsforslagene eller kræve direktivforslaget helt væk. Der er frist frem til 19. september for at stille ændringsforslag.
Det erklærede formål med forslaget er, at gøre EU's havne mere konkurrencedygtige, aflaste vejnettet og mindske miljøforureningen.
Da Kommissionen hev forslaget frem igen sidste år, kom fagbevægelsen igen på mærkerne. Indtil videre har det dog mest været i form af mere fredelig kontakt til politikerne i Bruxelles, som ser ud til i hvert fald at bøje sig delvist for ønskerne.
I fagforbundet 3F vil forhandlingssekretær Mogens Hansen betragte det som en sejr, hvis artikel 13 og selvservicering fjernes. Men han vil helst have fjernet hele direktivet, hvilket han ser som målet for 3F's indsats.