NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
BRUXELLES (NOTAT) – Det er hverken nyt eller opsigtsvækkende at EU's regeringschefer vender hjem fra topmøder med forbavsende gode resultater i bagagen.
Sådan plejer det at være.
Foruden de traditionelle udsagn om at vi vandt, eller fik forståelse for vores argumenter, eller var med til at forhindre en krise, så hører det til god EU-latin at hilse ethvert kompromis som »en god dag for Europa«.
Sidste uges budgettopmøde udgør ikke nogen undtagelse i den forstand. Disse beskrivelser er ikke nødvendigvis forkerte eller løgnagtige, men de er heller ikke helt retvisende.
NOTAT gør her et forsøg på at beskrive udgangen
De rene nettobetalere, og til dem hører nu Danmark, kunne have en rent egoistisk interesse i at fryse budgettet på 2006-niveauet hvis man kun ser på pengestrømmene.
Men statsministeren siger jo at bevillingerne til forskning vil være 75 procent højere i 2013, end i 2006?
Jo, men stigningerne vil ske fra et niveau på 4 mia. euro i 2004, svarende til 4 procent af de samlede udgifter. EU's budget kan næppe kaldes forskningstung af den grund.
Nyt, om end ikke direkte forbavsende er at det lykkedes Spanien at forhindre den treårige udfasning af dele af regionalstøtten til landet som det ellers var lagt op til. Nyt er også at der blev givet en række øremærkede bevillinger til blandt andet afvikling af kernekraftværker i Litauen, Slovakiet og Bulgarien, og givet ekstra støtte til Polen, Estland og Letland.
De højlydt brokkende nettobetalere Holland og Sverige fik lidt penge tildelt oven på sine protester, selv om de to stadig vil høre til de førende nettobetalere, kun overgået af Tyskland.
Totalt 2007-2013: 862 milliarder euro, i gennemsnit 123 mia. euro (916 milliarder kroner) per år.
2004: 100 mia. euro (745 milliarder kroner, 790 milliarder kroner i bevillinger til 2006)
Inddeling 2007-2013 2004
Landbrugsstøtte: 43 procent 44 procent
Regionalstøtte: 35 procent 34 procent
Forskning, IT, infrastruktur m v: 9 procent 7 procent
Bistand, udenrigs- og sikkerhedspolitik m v: 6 procent 5 procent
Administration: 6 procent 6 procent
Andet: 1 procent 1 procent
Sammenligningen er ikke eksakt da budgettets inddeling bliver lavet om fra 2007. Blandt andet bliver penge til landdistriktet i budgettet flyttet fra landbrugsstøtten til regionalstøtten og miljøpenge bliver fordelt over flere budgetområder.
En budgetpost på 3 procent (3 mia. euro) i tiltrædelsesstøtte eksisterer ikke længere da de ti lande som kom med i 2004, plus Bulgarien og Rumænien regnes med som fulde medlemmer i budgettet for 2007 og fremad.