NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Små lufthavne har i lang tid været så ivrige efter at tiltrække flyselskaber, at de ligefrem har betalt lavpris-selskaber som f.eks. Ryanair for at bruge dem.
Denne fremgangsmåde har Kommissionen hidtil været imod, og så sent som februar 2004 krævede EU, at Ryanair skulle betale 30 millioner kroner tilbage, som selskabet havde fået fra den lille belgiske lufthavn i Charleroi.
Nu har Kommissionen tilsyneladende sadlet om. I hvert fald anbefalede kommissær for transport, Jacques Barrot den 6.9.2005, at små offentligt ejede lufthavne får lov til at støtte de selskaber, der bruger dem. Tilskuddet skal blot være af en ”passende størrelse”.
Det bliver interessant at se, hvordan man definerer en passende størrelse. Men lufthavnene i Esbjerg og Tirstrup kan da være glade. Nu kan de frit putte penge i de selskaber, der bruger dem til udenrigsflyvning.