NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Eller også kan man gøre EU's budget op i ”bevillinger til betalinger”, det vil sige penge som skal falde i år. I så fald er størrelsen på EU's budget på 722 milliarder kr.
Forskellen mellem de to slags bevillinger indebærer at EU bliver ved med at skubbe regningen for politiske beslutninger foran sig.
Hvis denne procentdel skal svare til det foreslåede antal milliarder til EU, er forudsætningen en forventet årlig økonomisk vækst på i gennemsnit 2,3 procent.
Hvad sker der så, hvis væksten blive mindre end prognosen – selv om budgettet i reelle tal ligger fast? Så kommer landene til at betale relativt meget mere af egne indkomster til EU. I for eksempel Danmark var væksten år 2001-2002 kun på 1,5 procent.
De seks lande markerede allerede i december 2003 at de vil låse udgiftsniveauet på 1 procent af BNI; det niveau i forhold til medlemslandenes økonomi, som budgettet har i år.
Forskellen mellem de to hovedalternativer; ”+ 50 procent”, og ”stop nu”, viser sig i at Kommissionen vil give fuld regional støtte til de nye medlemslande, men at man også vil kompensere regioner i de gamle medlemslande lande for den støtte, som ellers ville blive taget fra dem. Altså en diskussion om, hvorvidt de rige lande i Unionen fortsat skal have EU-støtteordninger.
Forskellen kommer også at vise sig i prioritering af forskellige politiske områder, når forhandlingerne når lidt længere hen.
Derfor skitserede Kommissionen i februar tre muligheder for direkte skatteindtægter til EU:
* virksomhedsskat
* del af momsen
* energiafgifter
De skitserede skatter skulle ifølge Kommissionen, erstatte dele af de bidrag til EU som medlemslandene betaler i forhold til deres BNI (bruttonationalindkomst.)
Det er en logisk følgeslutning af den foreslåede EU-forfatning, som ændrer Unionens karakter fra en forening af lande til en forening af folk.
Konklusionen var at Kommissionen ikke vil fremlægge forslag om direkte EU-skatter i den ”nære fremtid”, men kan komme at vende tilbage i sagen på et senere tidspunkt.