NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Virkeligheden er dog mere nuanceret. Norge har en international indflydelse, og Norge kan dermed påvirke den internationale udvikling på en måde, som Danmark ikke kan.
Samtidig har Norge et godt forhold til EU. Norge er således den gode nabo med en stor eksport til EU, og nordmænd nyder godt af den frie adgang til EU's marked.
Når det gælder den norske model (EØS-aftalen), så er det ikke rigtigt, at Norge bare tager passivt imod direktiver fra EU.
Desuden har Norge – og de to andre EØS-lande Island og Liechtenstein – mulighed for at nedlægge veto overfor EU-direktiver.
Denne ret mangler Danmark. Danmark er derfor nødt til at følge direktiver fra EU – også når Folketinget er imod dem.
Dette betyder, at EØS-ordningen giver mulighed for at have en lavere told end den, som EU har. Dertil kommer, at Norge ikke bliver involveret i EU’s meget dårlige behandling af ulandene.
For det er en kendsgerning, at EU både dumper madvarer på afrikanske markeder og begår rovfiskeri i afrikanske farvande. Det sidste foregår i en sådan grad, at FN’s miljøorganisation, UNEP, har advaret afrikanske lande imod at indgå fiskeriaftaler med EU.
Hvis Danmark valgte den norske model, ville Danmark kunne indgå fordelagtige handelsaftaler med andre lande til gavn for den danske økonomi. Endnu bedre ville det være at gøre som Schweiz, der ikke er medlem af EØS-aftalen, men er medlem af frihandelsområdet EFTA og dermed har de samme fordele som den norske EU-løsning
En politisk fordel ved ikke at låse sig fast i EU er, at lande, der står uden for unionen, kan føre en selvstændig udenrigspolitik til gavn for miljøet, menneskerettighederne og freden, samtidig med, at de opretholder et godt samarbejde med EU om f.eks. handel og fri bevægelighed for borgerne.
Sri Lankas begrundelse for at have Norge som fredsforhandler er først og fremmest, at Norge ikke har politiske eller økonomiske interesser i regionen og derfor bliver set som neutral i konflikten.
Det kan man ikke sige om EU, der i forskellige konflikter har optrådt meget uheldigt. Lad os bare nævne Balkan-konflikten og Vestsahara-konflikten.
EU gik direkte imod et råd fra FN’s generalsekretær i forbindelse med anerkendelsen af først Kroatien og siden Bosnien-Hercegovina. FN advarede om, at godkendelsen kunne føre til krig – hvad den også gjorde.
I Vestsahara-konflikten optrådte EU som en elefant i en glasbutik og indgik fiskeriaftaler om Vestsaharas farvand med besættelsesmagten Marokko på trods af FN’s bestræbelser på at få en folkeafstemning i stand om Vestsaharas status.
Således sagde han i 1997 i et portrætinterview i Tidens Tegn:»Det jeg har været med på i Midt-Østen – som en del av et team – er å føre Norge inn i en nøkkelrolle i en av verdens viktigste regioner og vanskeligste konflikter. Dette ville vært vanskeligere dersom Norge var medlem av EU.«
EU-medlemskabet forhindrer Danmark i at spille en fredsmæglerrolle, som Norge gør det i bl.a. Sri Lanka, Guatemala, Colombia, Sudan og Mellemøsten.
Ved den sidste samling i FN’s menneskerettighedskommission var EU's rolle ikke positiv. Det skyldes, at EU har andre interesser – ikke mindst af økonomisk art. At give endnu mere magt til EU fører til udvanding af Danmarks arbejde for menneskerettighederne.
Da Danmark, før udenrigspolitikken blev cementeret i EU, kritiserede Kinas brud på menneskerettighederne, var støtten nærmest ikke-eksisterende fra flere af de store EU-lande. I dag accepterer Danmark, at Taiwans præsident ikke må få visum til Danmark, fordi det bryder EU’s politik overfor Kina.
Ved FN’s Johannesburg-konference i 2002 sikrede netop disse lande, at miljøregler ikke blev underordnet økonomiske regler. Norge og Schweiz sejrede på trods af modstand fra EU og USA.
Lige efter den norske sejr i Johannesburg sagde Norges udviklingsminister Hilde Frafjord Johnson:»Det er flott at små land kan spille en stor rolle. Jeg er veldig glad for at vi ikke er med i EU nå. Da hadde ikke dette vært mulig.«
Malloch Brown, chef for FN’s Udviklingsprogram sagde i den forbindelse:»Jeg ville ønske, at der var flere lande som Norge. I har sammen med Schweiz ført en yderst effektiv guerillaoperation”.
Norges indsats for Basel-konvention om transport af affald taler et lige så klart sprog. Her ved vi desuden, at Danmark, Sverige og Finland støttede de samme forbedringer af aftalen som Norge. Men de nordiske EU-lande fik 24 timer til at trække forslagene, ellers ville EU-kommission trække dem for EF-domstolen. Norge opretholdt forslagene og endte med at få dem vedtaget på det globale niveau.
Norge sparer desuden milliarder af kroner på ikke at være med i EU. Det kan Danmark også gøre, hvis Danmark vælger at frigøre sig fra EU.