ARTIKLER


Mere marked og PR, mindre Frankrig

Den portugisiske formand Barroso lagde vægt på det frie marked og på at få flere kvindelige kommissærer.
Af Staffan Dahllöf
21. september 2004

Der er en hel del indbyggede politiske signaler i kommende kommissionsformand José Manuel Barrosos holdopstilling:

– Otte af de 25 kommissærer er kvinder, et udtalt mål for Barroso. En af de otte, den svenske Margot Wallström udpeges som Barrosos personlige stedfortræder, og bliver en ny slags PR-kommissær.

– Små lande har fået tunge poster, f eks Irland det indre marked, Holland konkurrencepolitik og Litauen, EU's budget.

– De økonomiske kerneområder – indre marked, konkurrence, handel – vil blive ledet af kendte markedsliberale, en etikette som kommissionsformand Barroso nok ikke vil blive stødt over for eget vedkommende.

Den EU-traditionelle markedstænkning bliver også styrket af at den tyske industrikommissær Günter Verheugen som hidtil har haft ansvar for udvidelse, bliver ‚n af fem næstformænd.

Günter Verheugen skal desuden have en rolle som samordner af konkurrencesager, selv om det egentlig er hollandske Neelie Kroes-Smits bord.

Fransk letvægter

Verheugen bliver måske ikke formelt den ösuperkommissærö som den tyske regering gik efter, men det er i hvert fald ikke langt fra.

Omvendt måtte Frankrig nøjes med den mere beskedne opgave for Jacques Barrot at styre transportområdet, om end Barrot også bliver en af fem næstformand i Kommissionen.

Men den svækkede franske indflydelse i Kommissionen er primært præsident Chiracs egen fejl, da han sendte en loyal letvægter til Bruxelles, hvis man skal tro den tidligere franske europaminister Pierre Moscovicis udtalelser til avisen Le Monde.

Den ny Kommission tiltræder den 1. november, hvis ikke Parlamentet imod al forventning skulle underkende Barrosos hold.

Parlamentet kan godkende eller afvise den samlede Kommission, men ikke frasortere enkelte medlemmer.