NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Det var budskabet fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Landsorganisationen i Danmark (LO), da EU-konventet var i gang med at forberede EU-forfatningen.
I et fælles oplæg skrev de to organisationer:
”DA og LO understreger, at en eventuel indskrivning af borgernes grundrettigheder i en ny grundtraktat skal garantere, at ansvaret på det sociale og arbejdsmarkedspolitiske område forbliver hos politikerne, parterne og virksomhederne. Ansvaret må ikke overlades til EF-domstolen (red. markering). Domstolens dynamiske fortolkninger af EU-retten må ikke underminere den danske aftalemodel, som netop er respekteret av de øvrige EU-institutioner.”
Nu findes dele af facit:
Spørgsmålet er så hvor meget mere magt Domstolen får, og hvad det kan betyde.
Jørgen Rønnest underdirektør i DA, og chef for organisationens Bruxelles-kontor, maner til ro:
»Vi mener at beskyttelserne er tilfredsstillende, ikke mindst efter de præciseringer som briterne fik med i den afsluttende forhandling (at charteret skal fortolkes med ”behørig hensyn” til en række forklaringer som ikke i sig selv er juridisk bindende – red.) Vi mener ikke at det kan gøres bedre nu, men i sidste ende vil det være domstolen som selv fortolker sine beføjelser i sin praksis.«
Som du selv siger så vil jo domstolen på egen hånd kunne påtage sig det ansvar som DA og LO ikke ville have at den skulle få. Hvad går man så?
»Den tid den sorg. Det er en teoretisk mulighed som ikke vil indtræffe før langt efter at jeg er gået på pension,« siger Jørgen Rønnest.
I LO siger EU-konsulent Per Klok at det som udgangspunkt er positivt at charteret om grundrettigheder er rettet til EU's institutioner.
Ole Jensen, Fagbevægelsen mod Union (FMU) og formand for Pædagogisk Medhjælper Forbund (PMF) mener ikke der er så meget at være i tvivl om:
»Indholdsmæssigt giver charteret ikke nogle rettigheder som vi ikke har i forvejen. I virkeligheden handler det om at få unionsborgerskabet ind ad bagdøren; et skridt i retning af en statsdannelse.«
»Flere beføjelser til EF-domstolen svækker andre retsinstanser. Det svækker befolkningernes fortolkning af sine rettigheder i de nationale domstolene. Og i modsætning til FN's arbejdsmarkedsorgan ILO så skal jo EF-domstolen styrke kapitalens bevægelighed i sine afgørelser. Det vil ikke være en fordel for lønmodtagerne.«