NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Diskussionen er startet, selv om man ikke behøver at blive enige før slutningen af 2005.
Men der er principper på spil, og politiske prioriteringer.
Med forslaget til ny ”finansiel ramme” for den kommende syvårsperiode er tæppet gået for et drama som udspiller sig på flere scener:
Hvor stort skal budgettet være? Godt 50 procent større end nu, eller højest på dagens niveau?
Hvordan skal budgettet stilles op? Kommissionen vil have en mere ”politisk” opstilling, hvor støtten til landbruget og til fattige regioner pakkes ind i mere spiselige former.
Hvor skal pengene bruges? Unionsborgerskab og retslig union tegner til at blive en hurtigt voksende udgiftspost.
Hvem skal betale? Opgør på vej med den britiske rabatordning som Margaret Thatcher fik gennemtrumfet i 1984.
Nye indtægtskilder. Kommissionen leger med tanker om virksomhedsskat, eller moms eller en energiafgift direkte til EU-kassen.
EU skal have flerårige »finansielle rammer« som lægger faste udgifter og indtægter inden for nogle hovedrubrikker. Mest praktisk vil det være, hvis rammerne løber over fem år – ligesom Kommissionens og Parlamentets mandater. Men nu bliver det syv år i hvert fald til og med år 2013, ligesom i den indeværende periode (2000-2006).
Intet taler dog for at budgettet udvides udover hvad Kommissionen foreslår – højest 1,26 af BNI; den samlede indkomst i medlemslandene. Det er lige under den teoretiske maksimumsgrænse på 1,27 procent som gælder i dag, hvor det reelle udfald i år derimod er tæt 1,0 procent af BNI.
Hvis landbrugsudgifterne ligger fast, bliver det omvendt vanskeligt at indføre nye store udgiftsområder, f eks fællesudgifter på det militære område.
Der er ikke nogle punkter i Kommissionens forslag til langtidsbudget som åbner op for forsvarspolitiske satsninger i stor stil.
Det betyder ikke at den slags udgifter ikke kan afholdes.
Men de forsvarspolitiske tiltag som er besluttet, og de nye tiltag som EU-forfatningen lægger op til, må i givet fald betales med direkte bidrag fra medlemslandene, uden om EU-budgettet.
Det var betingelsen for udvidelsen med 10 lande som Frankrigs præsident Jacques Chirac fik den tyske kansler Gerhard Schr”der til at nedsvælge (sammen med noget godt vin) på hotel Conrad i Bruxelles den 24 oktober 2002.
Dagen derpå blev den fransk-tyske hotelaftale, efter en mindre justering, accepteret af øvrige regeringschefer på efterårstopmødet i Bruxelles, under det danske EU-formandskab.