NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Det ulige styrkeforhold har blandt andet resulteret i overgangsregler, der giver de nye medlemsstater en dårligere stilling på så centrale punkter som arbejdskraftens frie bevægelighed og adgangen til landbrugsstøtte.
Dette er en af grundene til, at Folkebevægelsen mod EU aldrig har kunnet anbefale vores østeuropæiske venner at tilslutte sig unionen. Vi arbejder stadig for alternativer til EU.
Udvidelsen er nu et faktum. Men i stedet for at behandle de nye medlemsstater i EU som andenrangslande, foreslår vi, at EU's landbrugsstøtte omgående omlægges til en ny Marshall-hjælp til de østeuropæiske lande. EU-landene skal samtidig tage hele den globale udvikling seriøst ved at afvikle toldunionen og give adgang til varer fra fattige lande.
Derfor støtter vi, at mennesker på tværs af grænser kan bo, arbejde og studere i andre lande og handle med hinanden. Det er umuligt at se jerntæppets fald som andet end en milepæl. Men hvordan kan det være, at mange alligevel har en dårlig smag i munden nu, hvor EU udvides med 10 nye lande?
Grundlæggende skyldes det, at EU´s udgangspunkt ikke er de værdier, som er afgørende for samarbejde. Nemlig respekt, lige behandling og et levende folkestyre.
Dette vil føre til, at adskillige industrivirksomheder og landbrug må lukkes, og at arbejdsløsheden vil vokse. Samtidig afskærer de fleste af de gamle EU-lande muligheden for, at østeuropæere kan tage arbejde i deres lande, mens de gamle EU-landes borgere får fuld adgang til de nye medlemslande.
Med undtagelse af Ungarn, der har besvaret de gamle EU-landes restriktioner med at begrænse udenlandske arbejdstageres mulighed for at søge arbejde i Ungarn.
Det samlede resultat er, at vore varer strømmer til de nye EU-lande og, at deres virksomheder opkøbes eller lukkes. Der er ingen tvivl om, at der er brug for investeringer i de nye EU-lande, Men der skal mere til. Der er faktisk brug for en kraftig støtte for at få deres økonomier til at blive bæredygtige.
Ledigheden er i dag 19.2 procent i det tidligere Østtyskland mod 8.7 procent i det tidligere Vesttyskland. Den tyske genforening er et eksempel, der kan drages megen lærdom af.
Frem for alt viser det tyske eksempel, at pengene bør bruges til investeringer i arbejde, således at bæredygtige erhverv kan udvikles i Østeuropa. Det kan blandt andet ske ved at lægge hovedvægten på kvalitet og sundhed i forbindelse med produktionen.
Det er dog afgørende, at pengene ikke pumpes ind i økonomierne og fører til lønstigninger, uden at den lokale konkurrenceevne stiger.
Men markedskræfterne har ingen social dimension. EU's herskende logik rummer ikke den nødvendige solidaritet med befolkningerne i Østeuropa. Og det vil ramme os som en boomerang.
Det fremgår af konklusionerne fra topmødet, at de udgifter, der er forbundet med udvidelsen, i perioden 2004-2006 skal holde sig inden for et loft på lige knap 41 mia. euro i 1999 priser. Det svarer til 307,5 milliarder kroner på tre år, eller ca. 102.5 milliarder pr. år.
Dette kan sammenlignes med, at den tyske genforening i gennemsnit har kostet ca. 714.3 milliarder kroner pr. år. Altså syv gange mere! Forskellen bliver endnu større, fordi der er tale om 10 lande og 74.5 millioner indbyggere, som støtten skal fordeles imellem.
Landbrugsstøtten kan derefter foregå nationalt efter fælles FN-normer om bl.a. bæredygtighed. På denne måde sparer vi bureaukrati og sikre, at den tiltrængte støtte til Østeuropa anvendes hensigtsmæssigt.
Samtidig har vi mulighed for en bedre håndtering af landbrugspolitikken med udgangspunkt i de særlige forhold i de enkelte lande og en retfærdig global handel.
Støtten til Østeuropa må derfor ikke ske på bekostning af støtte og hjælp til verdens fattigste lande. Der bør derfor tages klare initiativer for at forbedre hjælpen til den fattige del af verden. De første skridt bør være:
1. Afvikling af EU´s toldunion og handelsmure
2. Øjeblikkelig standsning af dumpning af varer på fattige landes markeder.
3. Øjeblikkelig standsning af EU´s overfiskeri i fattige landes farvande.
4. Øjeblikkelig efterlevelse af FN´s beslutning om at yde mindst 0.7 procent af bruttonationalindkomsten i støtte til verdens fattigste lande.
Disse skridt er nødvendige som grundlag for internationalt samarbejde. Men EU's udvidelse og unionens behandling af fattige lande er ikke samarbejde. Det er de riges landes diktatur til fremme af Den Europæiske Unions snævre og kortsigtede interesser. Der er brug for det omvendte. Vi anbefaler derfor snarest Marshall-hjælp til Østeuropa og en reel indsats overfor de fattige lande.