NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
»Et fælles europæisk økomærke – fordi de andre ikke kan sige ø«. Det er det officielle tema for en ny reklamekampagne til 10,4 millioner kroner, som i disse uger er at se i bybilledet.
Kampagnen er dog ikke helt overens med realiteternes verden. De andre i EU kan ganske udmærket sige »ø«. De staver det bare på en anden måde: ö, a, eu, for eksempel.
Det er heller ikke sådan at det danske Ø-mærke skal erstattes af et nyt EU-symbol, som kampagnen kan give indtryk af.
»Det kan selvfølgelig blive konsekvensen på lang sigt, men formålet med kampagnen er at man helst skal bruge EU-mærket samtidig med det danske ø-mærke. Men der ligger ikke noget krav til at det danske mærke skal udfases,« siger Amanda Justesen, kampagneansvarlig på Direktoratet for Fødevareerhverv.
Kommissionen betaler halvdelen af udgifterne.
Kampagnen er et led i at få forbrugerne i EU til at købe flere økologiske varer, og samtidig få forbrugerne til at fæste lid til EU's øko-mærke.
Det er dog ikke sådan at en vare med det blå-gule EU-mærke svarer 10Ø procent til det rød-hvide danske Ø-mærke.
Sådan definerer Fødevareministeriet det kendte Ø-mærke.
Kontrol fra danske myndigheders side vil i sagens natur ikke være tilfældet med økologiske varer fra for eksempel Frankrig, eller Polen.
I mange andre EU-lande er det ikke myndighederne, men private organer af forskellige slags, som står for kontrollen.
Derimod er det de samme krav som skal respekteres uanset hvor den økologiske vare kommer fra, og uanset hvordan økomærket ser ud.
Kravene, som skal opfyldes, blev første gang EU-lov i en forordning 1991. Den er siden hen blevet opdateret 29 gange og fylder i dag godt 90 sider.
»Der er ingen forskel, det er de samme krav. Vi er kun glade, hvis kampagnen kan udbrede kendskabet til økologi og økologiske varer,« siger Birgitte Wulff fra Økologisk Landsforening, som indgår i en referencegruppe bag kampagnen