NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Hvis der er enighed skal forhandlingerne ”indledes uden forsinkelser”.
Bundlinjen i Kommissionens rapport er at Tyrkiet har gjort bemærkelsesværdige fremskridt, specielt under den nuværende regering.
Den som leder efter argumenter for at Tyrkiet stadig er langt fra ønskelige tilstande, behøver dog ikke at lede længe.
– De væbnede styrker fortsætter med at udøve indflydelse over det øvrige samfund gennem en lang række uformelle kanaler.
– Korruption er stadig et meget alvorligt problem inden for næsten alle økonomiske områder.
– Selv om der ikke længere udøves systematisk tortur, rapporteres der fortsat om talrige tilfælde af mishandling, inklusive tortur.
– Omfanget af retssager mod journalister er bekymrende.
– Strejkeretten er ikke accepteret fuldt ud.
– Medierne er forpligtigede til at respektere ”statens udelelige enhed” (forbud mod at propagandere f.eks. for et løsrevet Kurdistan).
– Mindst 18 publicerede bøger blev bandlyst i det første halve år af 2004.
– Dødsstraffen er afskaffet.
– Regeringen har deklareret en politik med ”nul-tolerance” over for tortur.
– De militære sikkerhedsdomstole er opløste, og det Nationale Sikkerhedsråd, hvor militæret har haft det afgørende ord, har fået strammere tøjler. Forsvarets budget er blevet underlagt fuld parlamentarisk kontrol.
– Undervisning, og udsendelser, på kurdisk og andre ikke-tyrkiske sprog er blevet tilladt.
– Flere politiske domme, blandt andet mod den kurdiske politiker Leyla Zana er ophævet.
En vigtig komponent i Kommissionens vurdering er at presset fra EU har virket. Kritikpunkter fra EU er blevet besvaret, og gået i møde.
Balancen mellem ris og ros til Tyrkiet er ikke nogen tilfældighed, og ikke kun en afspejling af de faktiske forhold.
I en kolumn publiceret af aviserne Posta, Hrriyet, Milliyet og Turkish Daily News citerer Birand en anonym embedsmand i EU-kommissionen for følgende udsagn:
»Rapporten blev i første omgang lavet for de velmenende mennesker og ledere, som virkelige er bange for at Tyrkiet bliver medlem af EU. Vi ønskede at lette deres angst. Vi lagde stor vægt på sager som de mente var følsomme. Det var for eksempel derfor vi tog betingelsen om bevægeligheden for arbejdskraft med. Vi er klar over at det er udtryk for en dobbeltmoral i forhold til Tyrkiet, men vi havde ingen anden mulighed (...) Vi tog dette med for at forhindre at Tyrkiet ikke skulle få en dato for forhandlingsstart. Hvis vi havde gjort det anderledes, så ville forhandlingerne ikke kunne starte. Det skal man huske på«
Hvis man finder ”alvorlige og vedvarende” brud på rettigheder skal Kommissionen kunne foreslå at forhandlingerne afbrydes.
Den politiske beslutning om at efterkomme en sådan anbefaling skal træffes af Ministerrådet med kvalificeret flertal.
Tyrkiet-modstandere vil på den måde få lettere ved at standse eller blokere forhandlingsforløbet, end f eks modstandere af de baltiske landes medlemskab havde mulighed for op til den seneste udvidelse.
De to områder er ikke nævnt rent tilfældigt, da de i dag repræsenterer cirka 80 procent af EU's budget.